Alternative educaționale pentru preșcolari

În ultimii ani, în România, observăm o cerere din ce în ce mai mare pentru educația alternativă, în special pentru preșcolari. Motivele pentru care o familie preferă un sistem diferit pot fi vaste: neîncrederea în sistemul de stat, afinitatea copilului pentru o anumită educație (mai ales dacă și în familie se „merge” pe același sistem), preferința/ încrederea părinților pentru o anumită pedagogie etc. Indiferent de motivele care au dus la alegerea unui sistem educațional alternativ, fericirea și capacitatea copilului de a se adapta unui stil pedagogic ar trebui să primeze. Fiecare copil este unic și, dacă avem încredere în el, ne va arăta foarte clar dacă se simte împlinit și mulțumit cu alegerea pe care noi ca și părinți am făcut-o.


Printre cele mai cunoscute și apreciate pedagogii alternative din România se numără Montessori, Waldorf și Regio Emilia, fiecare cu avantajele și dezavantajele specifice.


Pedagogia Montessori


Părinții care aleg o grădiniță Montessori sunt cei care își doresc o abordare prin care copilul să devină independent și să aibă capacitatea de autoeducare într-un mediu mixt din punct de vedere a vârstei copiilor. În educația Montessori, copilul este privit ca un individ unic, care va asimila informații și experiențe în propriul ritm, atunci când este pregătit, ghidat de un educator într-un mod individualizat.


(Foarte) Pe scurt, Montessori ne duce cu gândul la ordine, simplitate, independență, respect față de copil, respectarea unicității și a ritmului copilului.


Printre fricile adulților cu privire la sistemul Montessori aka mituri:

* rigiditatea educatorilor și a metodei
* sistemul a fost gândit pentru copii cu deficiențe, deci este benefic doar pentru ei
* grupele mixte (3-6 ani) sunt confuze pentru copii și îi împiedică și pe cei mici, și pe cei mari să învețe
* curriculum este inflexibil
* totul este prea calm și calculat
* un copil foarte activ fizic nu se poate adapta unui astfel de sistem
* se încurajează prea mult munca individuală și prea puțin relațiile sociale


Pedagogia Waldorf


În educația Waldorf se vorbește despre conceptul de antropozofie – o viziune a omului și universului ca un tot unitar. Întregul curriculum combină în mod armonios activitățile practice cu cele artistice, iar scopul final este acela de a educa fiecare copil ca întreg, printr-o abordare holistică: corp, minte, spirit.


Atunci când spunem Waldorf ne gândim la creativitate, povești, artă, exprimare liberă, cunoașterea lumii, relația om-natură, libertate, joc nestructurat, emoții.


Mituri populare despre metoda Waldorf:

* accent excesiv pe latura creativă
* eforturile intelectuale ale copiilor sunt umbrite de nevoile fizice, emoționale și spirituale
* lumea zânelor și a altor personaje fantastice îi duce pe copii într-o lume de basm, astfel încât aceștia nu mai pot distinge între real și imaginar


Pedagogia Regio Emilia


Abordarea Regio Emilia se bazează pe principiile fundamentale că fiecare individ se dezvoltă și adaptează în concordanță cu mediul și comunitatea în care trăiește. În educația timpurie în stil Regio Emilia, copilul este pilotul și el este văzut ca un individ curios cu puterea și potențialul de a dezvolta și învăța din mediul și relațiile pe care și le-a creat cu cei din jurul lui. În abordarea Regio Emilia, copiii posedă 100 de limbaje de exprimare și ar trebui să fie încurajați să se exprime, să împartă și să arate ce au învățat, ce idei au, ce sentimente îi definesc într-un anumit moment, în orice mod le e la îndemână.


Într-un mediu adaptat Regio Emilia ne așteptăm să găsim copii care își ghidează procesul de învățare în funcție de pasiunile și interesele lor, care învață după un curriculum flexibil, adaptat individual. Sunt copii care își dezvoltă capacitatea de a crea relații sociale , învațăsă se exprime cu încredere și învață cu plăcere.


Mituri despre pedagogia Regio Emilia:

* abordare prea relaxată, în care copilul deține controlul
* curriculum simplist, nestructurat, care nu îi aduce copilului provocări intelectuale
* în feedbackul oferit de către educatori este foarte greu de trasat evoluția copilului, așadar părinții pot considera că acesta nu a învățat nimic, doar s-a jucat


Pedagogiile Montessori, Waldorf și Regio Emilia sunt cele mai populare alegeri ale părinților din România, dar nu sunt singurele grădinițe cu educație alternativă. Deși fiecare pedagogie are specificul ei, de multe ori metodele de abordare pot să fie similare în anumite situații sau să „împrumute” din caracteristicile altei abordări educaționale.


Să ai zile senine și inspirație pentru joacă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *